Ditulis Oleh Dr. Khalif Muammar*
Mungkinkah hakikat sesuatu diketahui oleh manusia? Ataukah sesuatu yang kita anggap benar hanyalah pandangan
peribadi yang subjektif sifatnya?.
Terhadap pertanyaan pertama Islam
memberi jawapan setuju. Kerana Islam mengajarkan umat Islam bahawa
manusia dapat mencapai kebenaran yang objektif.
Kebenaran tentang Tuhan,
alam semesta, hakikat manusia dsb. dapat dicapai oleh manusia melalui sumber ilmu yang betul. Sedangkan golongan liberal akan memilih dan membenarkan pertanyaan yang kedua.
Berdasarkan faham pascamodenisme yang mengetengahkan idea bahawa
kebenaran itu subjektif, bagi golongan liberal, apapun yang kita katakan
mengenai feminisme akan dianggap sebagai penafsiran yang subjektif. Ia
hanyalah ilusi si penulis. Kita tidak akan tahu hakikat sebenar
feminisme. Segalanya
adalah kabur, tiada sesuatu yang pasti. Satu-satunya kepastian adalah
subjektivisme itu sendiri. Dalam artikel ringkas ini, penulis mengajak
pembaca secara cerdas menilai sendiri apakah yang ingin diketengahkan ini merupakan hakikat ataupun ilusi.
Pertama-tama,
perlu dijelaskan terlebih dahulu golongan feminis yang mana yang ingin
kita bicarakan? Apakah feminisme yang tumbuh pada awal abad ke 20 di
Iran dan Mesir? Shirin Abadi dan Huda Sha’rawi yang hanya ingin agar
kaum wanita mendapat pendidikan yang sama dengan lelaki. Ataukah
feminisme yang tumbuh ketika ini, setelah pengaruh faham sekularisme
dan liberalisme menyebar di kalangan umat Islam. Golongan yang
dipelopori oleh Fatima Mernissi, yang menganggap tudung atau hijab
sabagai satu penindasan, dan Amina Wadud, yang melihat bahawa pemahaman
terhadap al-Qur’an telah didominasi oleh kaum lelaki untuk kepentingan
lelaki.
Yang
jelas, dari segi sejarahnya, memang ada golongan feminis yang
sememangnya bergerak untuk kepentingan kaum wanita. Mereka yang tidak
ingin golongan ini tertindas dan teraniaya oleh bangsanya sendiri.
Mereka perihatin dengan nasib kaum wanita dan tidak mempunyai agenda
untuk mempertikaikan agama, hukum-hakam yang bersifat tetap dan
disepakati. Golongan feminis ini, yang hampir tiada lagi ketika ini,
didirikan dengan tujuan yang murni untuk menentang penindasan dan
diskriminasi yang hanya berhubung dengan praktek, kebiasaan dan budaya
sesuatu bangsa dan tiada hubungannya dengan agama. Golongan ini belum
tentu setuju dengan label feminis yang diberikan kepada mereka. Mereka
tidak menjadi ancaman kepada Islam kerana masih ada rasa hormat pada
agama dan tradisi. Mereka dapat membezakan agama daripada budaya dan
amalan yang tidak bersumberkan ajaran Islam. Selama akidah dan keyakinan
mereka murni dan terpelihara, perjuangan mereka dapat dimengerti dan
diterima oleh umat Islam.
Golongan Feminis yang menjadi ancaman dan berbahaya kepada kesejahteraan umat Islam adalah
golongan feminis yang berusaha untuk menafsirkan Islam agar sesuai
dengan ideology feminisme yang mereka pegang. Mereka ingin agar hukum
Islam dirombak (deconstruct), kerana
dianggap telah menindas kaum wanita. Golongan yang menjadikan
nilai-nilai moden sebagai ukuran dan memaksakan Islam agar tunduk
terhadap nilai-nilai tersebut. Golongan yang tidak mahu menerima tradisi
Islam, terutama fiqh dan tafsirnya, dan melihat semua karya-karya ulama
silam sebagaibias gender, misogynist, memberi keutamaan kepada kaum lelaki, dan segala tohmahan lainnya. Golongan feminis ini keliru setelah menerima sepenuhnya worldview sekular-liberal, dan tanpa disedari telah menjadi alat untuk menyebarkan fahaman liberalisme di kalangan umat Islam.
Sebenarnya
cukup jelas bahawa ada agenda lain selain daripada perjuangan membela
kaum wanita. Golongan ini sebenarnya menjadikan hak kaum wanita sebagai
alasan untuk menyebarkan pemikiran liberalisme mereka. Jika benar
golongan ingin memperjuangkan kepentingan wanita, mereka sepatutnya cuba
menumpukan kepada hal-hal yang melemahkan kaum wanita dan
menyebabkannya selalu menjadi korban penindasan dan diskriminasi. Mereka
patut memberi tumpuan kepada pendidikan yang dapat mencerdaskan kaum
hawa, memberikan kesedaran, kefahaman, yang dapat mengangkat golongan
ini dan mengelakkan mereka daripada terus menjadi korban penindasan.
Mereka tidak melakukan semua ini kerana mereka sendiri tidak mengerti,
sadar, faham dan terdidik dengan betul. Jika kita ikhlas ingin melakukan
perubahan terhadap masyarakat kita akan mengkaji secara mendalam
mengapa kerosakan berlaku dan bagaimana supaya perbaikan (islah)
dapat dilakukan. Penindasan berlaku bukan secara kebetulan. Bukan juga
hanya kerana pertarungan antara kelas, sebagaimana dikembangkan dalam
falsafah marksisme. Manusia yang melakukan penindasan adalah manusia
yang rosak moralnya. Manusia yang tidak terdidik dengan betul. Jadi
puncanya adalah manusia yang rosak. Dan kerosakan pada manusia ini
diakibatkan oleh worldview yang keliru. Pandangan alam yang gagal meletakkkan sesuatu pada tempatnya. Falsafah yang telah menuhankan manusia dan memanusiakan Tuhan.
Hakikatnya,
penindasan tidak terbatas kepada kaum wanita. Penindasan berlaku
terhadap semua golongan atau lapisan masyarakat yang lemah. Golongan
bawahan dan lemah, apakah itu rakyat miskin, pekerja kolar biru, wanita,
kanak-kanak, selalu menjadi target penindasan golongan atasan dan
golongan yang lebih kuat.
Ironisnya,
tiada gerakan besar-besaran untuk membela hak golongan bawahan, dan
menyebarkan ideologi dan pemikiran mereka agar diterima oleh golongan
ini. Yang ada hanyalah berdirinya persatuan-persatuan pekerja. Persatuan
yang tidak sama sekali membawa isu-isu agama, falsafah dan nilai-nilai
moden ke dalam perbahasan mereka. Mereka hanya mengingatkan penguasa dan
golongan atasan akan pentingnya hak mereka dijaga dan diberikan
perhatian. Kita juga tidak melihat gerakan untuk membela anak-anak
terbuang, kanak-kanak yang tidak mampu ke sekolah, atau perjuangan yang
membela golongan ini. Dengan sendirinya Kerajaan di mana-mana negara mendirikan
kementerian kebajikan masyarakat atau seumpamanya untuk menolong
golongan tidak upaya. NGO yang perihatin dengan golongan ini pun cukup
banyak tumbuh hasil dari kesadaran individu-individu tertentu dan bukan
satu gerakan yang multinasional. Semua usaha yang baik ini dilakukan
tanpa melibatkan ideologi dan fahaman liberalisme dan dana yang besar
dari Barat.
Bila
sesuatu gerakan didanai dan disokong penuh oleh pihak tertentu yang
berkepentingan tentunya ia memiliki agenda yang akan menguntungkan pihak
yang memberikan dana. Jelas bahawa kepentingan Barat dan kepentingan
Islam tidak sama. Barat, dengan sekularisme dan liberalismenya melihat
Islam sebagai ancaman jika tidak di”jinakkan”. Sekurang-kurangnya mesej ini jelas dalam tulisan-tulisan Richard Nixon (Seize the Moment), Cheryl Benard (Civil Democratic Islam), Bernard Lewiss (What Went Wrong? danCrisis in Islam) dan Deniel Pipes (Fixing Islam). Islam
yang menjadi musuh dan ancaman kepada Barat, bukannya negara-negara
umat Islam yang selalu akur dengan kepentingan Barat tetapi golongan dan
gerakan Islam yang berusaha mengukuhkan identiti keislaman dan memberi
kesadaran serta mendidik umat Islam agar tidak menjadi umat yang lemah
dan ditindas. Golongan yang menentang penjajahan pemikiran dan
penyebaran virus sekularisme dan liberalisme.
Jika
diambil kira agenda Barat yang terkandung dalam gerakan feminisme di
dunia Islam ini maka jelaslah bahawa gerakan feminis bukan gerakan yang
murni memperjuangkan kaum wanita dan berniat baik kepada umat Islam.
Terdapat
banyak petunjuk bahawa golongan feminis tidak jujur dalam menentang
penindasan. Dengan menggunakan kerangka berfikir liberalisme, mereka
hanya melihat perkara-perkara tertentu sahaja sebagai penindasan.
Penindasan hanya dipilih yang ada hubungannya dengan agama dan tradisi.
Dalam hal ini Islam yang selalu menjadi tumpuan. Ini kerana Islam amat
tegas terhadap penyebaran nilai-nilai moden. Sebenarnya dunia “moden”
ini juga penuh dengan penindasan. Pornografi, pelacuran dan iklan-iklan
banyak menggunakan kaum wanita sebagai alat untuk mengaut keuntungan.
Eksploitasi terhadap kaum wanita juga seharusnya dilihat sebagai satu
bentuk penindasan. Kerana itu bererti wanita dianggap sebagai satu
komoditi bukan sebagai manusia yang terhormat. Tetapi malah yang berlaku
adalah tumpuan kepada isu-isu seperti tudung atau hijab yang dilihat
sebagai satu simbol penindasan terhadap wanita. Sehingga baru-baru ini
menteri Perancis yang dilantik dari kalangan Muslim, menggesa agar niqab
diharamkan terus di negara itu. Padahal kaum perempuan yang bertudung
dan menutup aurat ini melakukannya dengan rela hati dan keinginan yang
murni untuk menuruti perintah Allah.
Islam
tidak menentang apapun usaha yang dilakukan oleh manusia untuk
melepaskan diri daripada penindasan. Asalkan yang dianggap penindasan
itu betul-betul penindasan. Kerana penindasan adalah musuh Islam. Islam
sebagai agama yang murni daripada Allah telah memberikan panduan kepada
manusia tentang bagaimana menjalani kehidupan yang baik di muka bumi.
Manusia yang telah mengaku beriman kepada Allah tidak sepatutnya menolak
ketentuan yang diberikan oleh Allah. Persoalan mengenai kepimpinan
lelaki dalam rumah tangga, tentang keharusan poligami, tentang
pembahagian harta pusaka yang lebih kepada lelaki sesuai dengan
tanggungjawabnya dalam keluarga, adalah persoalan yang jelas dalam
shari’ah dan tidak memerlukan ijtihad para ulama. Oleh kerana itu ,
akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah menetapkan bahawa menolak hukum yang
telah jelas secara qot’i (definitif) adalah kufur. Secara
logik hal ini dapat dibenarkan kerana orang Islam seharusnya percaya
bahawa segala yang ditentukan oleh Allah adalah yang terbaik.
Sebaliknya
golongan yang mengutamakan rasionalisme berbanding wahyu akan cuba
merombak ketentuan Allah tersebut. Jika arak, contohnya, dilihat boleh
memberi kebaikan kepada manusia, dan tidak semestinya mendatangkan
kemudaratan, dengan bantuan “kajian saintifik” daripada saintis-saintis
sekular, maka ketentuan daripada Allah akan dianggap tidak relevan,
kolot, dan tidak dapat diterima di zaman yang serba canggih ini. Oleh
itu ia perlu ditafsirkan sesuai dengan ”nilai-nilai moden”, tanpa
menjelaskan dari mana datangnya ”nilai-nilai moden” ini. Manusia “waras”
dan “bijak” kononnya akan dapat mengawal sendiri diri mereka bila
mereka akan meminum arak, sebanyak mana, bila mereka merasa masih dapat
mengawal diri mereka dan masih mampu memandu. Tanpa mengambil kira
berapa ramai orang yang dengan sengaja mengetepikan kewarasannya dan
kebijaksanaannya kerana tidak tahan dengan godaan nafsu yang tidak kenal
batasan. Ditambah lagi dengan gejala ketirisan nilai yang dideritai
oleh manusia “moden” hari ini.
Demikian juga halnya dengan golongan wanita, yang hari ini dianggap lebih berpendidikan, lebih mandiri dan berani, dan oleh kerananya tidak perlu lagi dipimpin oleh kaum lelaki. Kepimpinan kaum lelaki dalam rumah tangga dianggap kolot dan hanya sesuai pada zaman dahulu. Mereka tidak menghiraukan fitrah lelaki dan perempuan yang diciptakan oleh Allah swt. Di mana yang satu cenderung untuk memimpin dan yang satu cenderung untuk bergantung. Kesalingan inilah yang akan melengkapkan dan mempererat hubungan keduanya. Perbezaan antara lelaki dan perempuan adalah sesuatu yang tidak akan berubah. Masing-masing memiliki sifat dan kualiti yang berbeza. Dan perbezaan inilah yang menjadikan keduanya tertarik antara satu sama lain dan kehidupan menjadi menarik. Jika perempuan berfikir seperti lelaki, kurang emosinya dan lebih rasionalnya, suka memimpin daripada dipimpin, suka kerja-kerja kasar daripada kerja-kerja domestik, ia bukan lagi perempuan. Kerana perempuan atau wanita di samping peranannya dalam masyarakat, politik dan ekonomi, mempunyai peranan kekeluargaan yang besar iaitu membesarkan dan menjaga anak, mengurus rumah tangga, dan menjadi pendamping suami, di mana kelembutan, emosi dan ketergantungan menjadi satu kelebihan.
Malangnya dunia “moden” hari ini diwarnai dengan persaingan dan perebutan, bukan kesalingan dan kerjasama. Apa sahaja yang diberikan kepada lelaki mesti juga diberikan kepada perempuan dengan kadar yang sama, barulah akan dianggap adil. Mereka beranggapan keadilan adalah kesamarataan. Padahal keadilan adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya yang sewajarnya mengikut kesesuaian, kelebihan masing-masing dan fitrah yang Allah telah tentukan. Fitrah lelaki dan perempuan berbeza. Maka tugas dan peranannya pun seharusnya berbeza. Oleh itu sebenarnya kesamarataan yang golongan feminis perjuangkan, kini dengan topeng musawah, sebenarnya tanpa disedari ingin menolak fitrah dan ketentuan Allah tersebut.
Demikian juga halnya dengan golongan wanita, yang hari ini dianggap lebih berpendidikan, lebih mandiri dan berani, dan oleh kerananya tidak perlu lagi dipimpin oleh kaum lelaki. Kepimpinan kaum lelaki dalam rumah tangga dianggap kolot dan hanya sesuai pada zaman dahulu. Mereka tidak menghiraukan fitrah lelaki dan perempuan yang diciptakan oleh Allah swt. Di mana yang satu cenderung untuk memimpin dan yang satu cenderung untuk bergantung. Kesalingan inilah yang akan melengkapkan dan mempererat hubungan keduanya. Perbezaan antara lelaki dan perempuan adalah sesuatu yang tidak akan berubah. Masing-masing memiliki sifat dan kualiti yang berbeza. Dan perbezaan inilah yang menjadikan keduanya tertarik antara satu sama lain dan kehidupan menjadi menarik. Jika perempuan berfikir seperti lelaki, kurang emosinya dan lebih rasionalnya, suka memimpin daripada dipimpin, suka kerja-kerja kasar daripada kerja-kerja domestik, ia bukan lagi perempuan. Kerana perempuan atau wanita di samping peranannya dalam masyarakat, politik dan ekonomi, mempunyai peranan kekeluargaan yang besar iaitu membesarkan dan menjaga anak, mengurus rumah tangga, dan menjadi pendamping suami, di mana kelembutan, emosi dan ketergantungan menjadi satu kelebihan.
Malangnya dunia “moden” hari ini diwarnai dengan persaingan dan perebutan, bukan kesalingan dan kerjasama. Apa sahaja yang diberikan kepada lelaki mesti juga diberikan kepada perempuan dengan kadar yang sama, barulah akan dianggap adil. Mereka beranggapan keadilan adalah kesamarataan. Padahal keadilan adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya yang sewajarnya mengikut kesesuaian, kelebihan masing-masing dan fitrah yang Allah telah tentukan. Fitrah lelaki dan perempuan berbeza. Maka tugas dan peranannya pun seharusnya berbeza. Oleh itu sebenarnya kesamarataan yang golongan feminis perjuangkan, kini dengan topeng musawah, sebenarnya tanpa disedari ingin menolak fitrah dan ketentuan Allah tersebut.
Di
sini akan bangkit persoalan yang bersifat epistemologikal. Bagaimana
kita tahu bahawa sesuatu itu telah ditetapkan demikian oleh Allah?
Golongan liberal akan menafikan apapun hak untuk mengatakan bahawa Allah
telah menetapkan sesuatu. Kerana ilmu itu sarat dengan kepentingan. Dan
segala dakwaan akan ilmu dilihat mementingkan satu-satu golongan
tertentu. Kecurigaan pascamodenis seperti ini tidak akan mengenal
batasan. Maka bukan sahaja ulama yang akan dikritik dan dinisbikan, nabi
dan al-Qur’an bahkan Tuhan sekalipun akan dicurigai dan dihujat.
Golongan liberal, baik yang di Barat mahupun dari kalangan umat Islam,
ini sebenarnya jelmaan kepada wabak akli yang dahulu dikenali dengan
sofisme atau sufasta’iyyah. Hanya umat Islam yang berpegang dengan
epistemologi Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yang akan terlindung daripada
kekeliruan pemikiran Neo-sofis yang skeptik (la adriyyah), nihilis (al-’inadiyyah) dan liberal (al-’indiyyah) ini.
*Felo Penyelidik Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) dan penulis buku Atas Nama Kebenaran: Tanggapan Kritis Terhadap Wacana Islam Liberal (2006, 2009).
Sumber: http://khairaummah.com/index.php?option=com_content&task=view&id=288&Itemid=155
Tidak ada komentar:
Posting Komentar